Konsten att avskärma

DSC_0039
 
Det finns en tragisk sanning och det är att jag tillbringar jättemycket av min vakna tid framför en skärm. Bland det första jag gör när jag vaknar är att kolla på min iPhone och så fortsätter det resten av dagen. Med ögonen på telefonen under tunnelbanefärden, med i princip hela jobbdagen framför datorn och med bloggar, sociala medier och Photoshop så fort jag kommer hem. Antalet timmar som rinner iväg framför skärmen är skrämmande och fascinerande på samma gång, men hur nyttigt kan det vara egentligen?
 
För min del är det väldigt svårt att ändra mitt beteende, för all tid framför skärmen är ofta kopplat till sådant jag måste eller vill göra. Som att arbeta som digital copywriter, det är ju väldigt svårt utan dator. Eller att skriva den här bloggen och läsa andra bloggar, det är ju ändå något jag gillar väldigt mycket. Men för att dra ner lite, lite på min dagliga skärmtid och bli bättre på att varva ned har jag infört en ny grej: en skärmfri timme innan sovdags.
 
Det betyder att vid klockan 23 (eftersom jag oftast lägger mig runt midnatt) så vänder jag mig bort från allt vad skärmar heter. Då slår jag igen laptopen, stänger av tv:n (som jag förvisso nästan aldrig tittar på) och lägger undan telefonen. Allt för att få 60 minuter innan jag somnar som är helt ouppkopplade och icke-digitala. När jag berättar för vänner om mitt nya lilla projekt är den första frågan jag får: "men vad gör du istället?!". Och visst, vid en första anblick var det tragiskt nog svårt att komma på saker att göra som inte innefattar en massa elektroniska prylar. Men ganska snart insåg jag att det finns en hel del att göra...
 
Oftast börjar jag min timme med att städa lite i min lägenhet, diska middagsdisken (jag avskyr att diska direkt efter middagen så den är alltid kvar, hehe) och plocka undan lite prylar. Sedan brukar jag lägga lite tid på att förbereda morgondagen, typ packa ner träningskläder, fixa matlåda och ibland välja outfit. Känner jag mig trött nu lägger jag mig och läser en stund innan jag släcker lampan. Annars brukar jag göra ett kort yogapass (här fuskar jag faktiskt och använder datorn och YouTube, men det räknas inte tycker jag), måla naglarna, lägga en ansiktsmask eller något helt annat...
 
Faktum är att den där timmen går väldigt snabbt och faktum är också att det är riktigt skönt att inte titta på en skärm det sista jag gör innan jag somnar. För vissa låter det här kanske som något helt naturligt att göra men för mig var det faktiskt något jag var tvungen att bestämma mig för. Och nu följer jag inte detta slaviskt varje dag i veckan, för så funkar jag tyvärr inte, men nästan varje vardagskväll försöker jag hitta min lugna timme. Sakta men säkert inser jag att det inte finns någon mening med att titta på Instagram under dygnets sista timme, det är rätt skönt att låta bli och de få bilderna jag missar kan jag ju se nästa morgon. Kanske sover jag lite, lite bättre och lugnare nu också, jag inbillar mig det i alla fall. Den skärmfria timmen är i alla fall här för att stanna ett tag till!
Camilla Andersson /

Har gått och funderat på detta ända sen du nämnde det på Twitter förut. Tycker det låter som en sjukt bra idé! Ska faktiskt försöka prova det här några dagar i veckan. Blir ju nästan (sorgligt nog...) som en liten utmaning!

jennifer /

Åh, förstår precis!! Har också infört skärmfria timmar/stunder! Och det är så förvånansvärt SKÖNT?! Bästa grejen!

Beatrice /

Vad jag borde göra detta!? Sitter konstant framför en skärm, mest för att jag är arbetslös och typ tittar på serier, läser bloggar, bloggar själv och gör typ allting på datorn. Har så svårt att inte sitta där, ens när jag gör annat, för då har jag på en serie eller podd i bakgrunden typ. Värdelöst. Men det kanske är just en skärmfri timme jag behöver! Får testa och utvärdera om det fungerar om nån vecka.

Vicky /

svinbra och vettigt ju. jag pluggar en master (i just copy) och spenderar precis som du större delen av min vakna tid på bloggar, photoshop och instagram. samtidigt har jag velat ha mer tid för att läsa. en stund offline innan läggdags är ju asbra.

elise /

åh vad jag känner igen det!
jag har också nyligen börjat dra ner på min skärmtid. när jag kommer hem från jobbet är jag oftast så sjukt trött på att stirra på en skärm, så då passar det rätt bra att göra annat i ex. en timme. läsa i soffan, diska, gosa med katterna, plocka undan diverse saker som ligger lite varstans, gå ut med sopor, osv.
det är ju dessutom roligare att sätta sig vid datorn om det har gått lite tid sedan sist :) fler blogginlägg att läsa osv hehe

Matilda /

Har precis samma rutin! En avslappningstimme innan läggdags. Och ibland även på eftermiddagen/kvällen om jag suttit lite för intensivt vid skärmen. Kan se fram emot den där timmen hela dagen, den är så himla härlig. Bara få vara.

Jeanette /

Jag har hört att man ska stänga av dator/mobil 2 timmar innan läggdags för att somna så bra som möjligt.

ISA /

Värst av allt är nog att jag verkligen, helt uppriktigt, satt och undrade "vad faaan gör man då?" och kom inte på någonting som jag skulle kunna göra. Så skadad!

sara /

känner igen. borde nog också testa!

Maria /

Åh jag har också börjat göra detta. Så himla skönt. Kom på mig själv med att inte ha öppnat min hemmadator på flera dagar igår.